Corona har givet os et vindue til at nå en historisk grøn afgiftsreform for personbiler - Af Kathrine Olldag, MF skatteordfører for Radikale Venstre, Præstø

Da Danmark lukkede ned for godt et halvt år siden, blev hverdagen radikalt anderledes for rigtig mange mennesker. Folk kørte mindre. Rejser uden for landets grænser blev aflyst. Det gjorde noget ved os alle sammen - og det gjorde også noget ved klimaet. Det er en lektie, vi ikke må glemme.

Tiden er inde til grønne initiativer, ikke mindst på transportområdet, som hver dag sørger for, at vi slipper voldsomme mængder CO2 ud i atmosfæren. Person - og lastbiler alene står for en tredjedel af Danmarks samlede CO2-udslip.

Her på Sjælland er afstandene ofte store, når man skal have en hverdag til at hænge sammen med både familie, arbejde og indkøb. Vi pendler som aldrig før, og lever med utilstrækkelig offentlige. Når vi lovgiver på Christiansborg, må vi ikke glemme, hvor afgørende det kan være at have en bil, for at tilbagelægge de store strækninger i landdistrikterne. Netop derfor er det så utrolig vigtigt, at vi gør det lettere at købe og køre en elbil. At vi investerer i, at el skal være allemandseje – koste hvad det vil!

For det grønne valg skal ikke fejes af banen, fordi det er besværligt. Grønt skal være nemt og billigt. Det skal det skal være slut med frygten for, om man nu kan finde en ladestander eller om man løber tør for strøm midt på vejen til arbejde. Vi skal have flere ladestandere ved supermarkederne, arbejdspladserne og på de store pendlerparkeringspladser. Og så skal det selvfølgelig være nemmere at få en ladestander ved sin bopæl. Også hvis man bor i en lejlighed.

Vi skal også blive bedre til at deles om de biler, vi har. Statistikker fortæller os, at når danskerne kører på arbejde, så kører de alene. Faktisk sidder der kun 1,07 personer pr. bil på vej til arbejde. Det bliver vi nødt til at lave om på. Samfundet spilder årligt 30 milliarder på trængsel på vejene i myldretiden.

Der er ingen vej uden om: Vi bliver nødt til at gøre det mere attraktivt at køre sammen. Eksempelvis kunne man som i Frankrig modtage et kontant beløb fra staten, hvis man stiller sin køretur til rådighed – og lader andre køre med.

Klimakrisen er for vigtig til at drukne i tomme ord og løfter. Det giver ikke mening at forsætte i det sorte spor. Vi skal komme oven på krisen på en måde, som er bæredygtig – det er den eneste vej fremad. Og det er