Karl Skytte-pris til radikal slider

På billedet ses fra venstre vælgerforeningens næstformand Dina Bergstrøm, prismodtageren Annie Brydegaard Danielsen, regionsrådsmedlem Anne Møller Ronex, vælgerforeningens formand Henrik Mosbæk.                                           Foto: Radikale Venstre

Den radikale vælgerforening i Holbæk har holdt sin nytårskur, der denne gang foregik i Hagested Forsamlingshus.

Traditionen tro blev Karl Skytte-prisen uddelt, og sidste års modtager, regionsrådsmedlem Anne Møller Ronex, havde valgt Annie Brydegaard Danielsen fra Holbæk som modtager af denne særlige ære. Som håndgribeligt bevis modtog hun »vandrepokalen« - en gammel Bikuben-sparebuste forestillende det mangeårige radikale folketingsmedlem fra Holbæk-kredsen Karl Skytte.

Som begrundelse for at tildele prisen til Annie Brydegaard Danielsen nævnte Anne Møller Ronex den mangeårige indsats i vælgerforeningsregi både lokalt og på regionalt plan. Annie Brydegaard Danielsen kan betegnes som en slider på de indre linjer, og hun har de seneste mange år fungeret som kasserer for den radikale vælgerforening i Holbæk.

Anne Møller Ronex afrundede sin tale med at sige:

"Før jul, den 20. december 2018, udgav Annie 10 bøger med erindringer fra det nordlige Odsherred. Lokalhistoriker Claus Marcussen skriver i en anmeldelse: Annie har det som en svamp: Hun suger alt til sig. Med alle sanser. Hun er interesseret i mennesker. Deres vilkår, deres liv og historier. Det kombineret med hendes historiske interesse og uddannelse som lærer og museumsassistent, gør det interessant og spændende at læse om hendes barndoms hjemegn.

Venlig hilsen Henrik Mosbæk