Kathrine Olladag: DF laver sognerådspolitik med statskassen

DF påstår de er danskernes parti. Det er de ikke. De er vennernes parti. Kigger man på kataloget over skattebetalte vennetjenester, så lad os starte med den helt store: flytningen af kriminelle afviste asylansøgere til Lindholm i Stege Bugt, væk fra Kristian Thulesen Dahls og Kristian Jensen egen vælgerbaghave. Det er danmarkshistoriens dyreste flytning på 759 millioner kroner. Det koster mere end den samlede sundhedsreform og mere end finanslovens samlede klimatiltag.

Men DF er åbenbart ligeglade med, hvor mange penge de bruger på tåbelig symbolpolitik, og hvor få virkelige problemer de løser, så længe de mest magtfulde partispidser og de vigtigste venner er glade. Og DF har åbenbart ikke vigtige venner i Kalvehave ved Lindholm, selvom det var her, at DF ved folketingsvalget i 2015 fik en af landets største valgsejre med 27,4 procent af stemmerne. Der er en meget stor gruppe af Kalvehave-borgere, der må føle sig alvorligt taget ved næsen. Og venner har de på også Lolland-Falster, hvor Rene Christensen har sørget for halvanden million til den kommunalt stiftede fond Business LF, uden at hverken fonden eller kommunerne havde bedt om det. En mandelgave fra Rene.

Også en opgraderingen af E55 ved Nykøbing F står på finansloven med kærlig kammeratlig hilsen fra Rene Christensen. Det projekt kan kun springe over i køen med infrastrukturelle projekter i vores region, hvis man sidder med ved forhandlingsbordet og i øvrigt ikke har nogen ønsker om at tækkes andre end signe egne. Det er pamperi af værste skuffe. Og venner har de også på Læsø, hvor Danmarks eneste DF-borgmester er glad. Han har nemlig fået 10 millioner til at dække et ulovligt budgetteret underskud på den kommunale finanslov. Det er højst usædvanligt, og for alle andre kommuner havde reaktionen på et ulovligt budgetunderskud sandsynlig været, at kommunen var blevet sat under statslig administration. Men Læsø er ikke en hvilken som helst kommune. Det er en DF-ledet kommune, og i DF passer man godt på sine venner.

Alex Ahrendtsen er også særligt godt tilfreds. Han sidder i bestyrelsen for ”Danske Taler”, som sjovt nok har fået et kæmpe løft med 5 mio. om året. Hvad har man ellers venner for?

Det skal være slut med at bedrive egennyttig sognerådspolitik med vores fælleskasse. Vi har store og virkelige problemer, som ikke løses med dyr symbolpolitik eller pamperadfærd. Lad dette være den sidste finanslov, som DF svinger taktstokken over! Fremtidens Danmark banker på og skriger på rigtige løsninger på virkelige problemer.