Kathrine Olldag til Nepal i demokratiprojekt

Den nyvalgte MF'er for Radikale Venstre Kathrine Olldag i Holbæk Kredsen og Ringsted-Sorø Kredsen, er torsdag den 25, rejst til Nepal. I et projekt i et samarbejde mellem Dansk Institut for Partier og Demokrati (DIPD) og den tværpolitiske nepalesiske organisation JOMPOPS. Det er anden gang, Kathrine er taget afsted. Sidst var Kathrine sammen med Rasmus Helveg Petersen, denne gang skal hun være sammen med en anden politiker, Clara Halvorsen og De Radikales landsformand Svend Thorhauge.

Netop i Nepal ligger der en udfordring. Selvom kommunistpartiet, der vandt et absolut flertal ved sidste valg, har indset, at de bliver nødt til at få både unge og gamle, mænd og kvinder med til at udvikle samfundet, er det ikke så nemt at skifte retning. Kathrine Olldag, Clara Halvorsen og Svend Thorhauge arbejder en uge i Nepal med en halvt hundrede ungdomspolitikere i en serie af workshops, hvor det ikke kun handler om kvinders deltagelse i demokratiet, men også workshops i debatkultur, kommunikation og samarbejde. Kathrine lægger ikke skjul på, at det for hende er en stor ære at kunne følge tæt med i det spæde demokratis første skridt.

Til Sjællandske Medier fortæller Kathrine Olldag: ”Når man går ned i materien, vil de helst ikke give magt til nogle under 60 og til kvinder. Men nepalesernes demokratiske ambitioner er ellers tårnhøje. Da de ved, at de er oppe mod dybe traditionelle kønsrollemønstre og en stærk patriarkalsk kultur, har de indført kvoter. I Nepals helt nye grundlov, vedtaget i 2015, er det indskrevet, at mindst 33 % af parlamentets medlemmer skal være kvinder. Og på lokalpolitisk niveau skal mindst 40 % være kvinder. Men kvindernes tilstedeværelse garanterer ikke, at de har indflydelse. Tværtimod. Nepal venter stadig på, at nye stærke generationer af unge kvinder retter ryggen og tager magten. Hun mener, at korruption, nepotisme og enorme klasseforskelle i Nepal sorterer langt de fleste fra og gør, at kun eliten har adgang til magten. Penge køber alliancer, vigtige poster og ikke mindst stemmer. En anden meget vigtig faktor er at fremme dygtig politisk lederskab. Der skal være adgang til indflydelse for de kvikkeste hoveder, og ikke kun for de dybeste lommer. Nøglen til at lykkes med det demokratiske projekt er uddannelse, siger den lokale folketingspolitikker.”

Indlæg af Annie Brydegaard Danielsen