Nærvær i daglige ledelse af skolen

Holbæk Kommune har et markant ønske om nærvær og tæt kontakt i ledelsen af kommunens folkeskoler. Det er besluttet på et kommunalbestyrelsesmøde, har været drøftet i forældrebestyrelser, og der blev afsat penge dertil i budget 2020.

Altså et markant politisk mål og ikke kun et ønske og en mærkesag hos Radikale Venstre. Derfor vakte det opstandelse hos os radikale kommunalpolitikere, da dagsordenen udsendtes til økonomiudvalgsmøde onsdag den 13. maj, idet der var et administrativt forslag om, at der skulle bygges et ledelsessekretariat på Mostgrunden i Tølløse til områdelederen på Kildedamsskolen. Punktet blev lykkeligvis udsat til et ekstraordinært møde den 20. maj, hvilket gav glæde hos os. Når vi som radikale politikere opponerer voldsomt imod et sådant administrativt forslag, er årsagerne, at det må forventes, at områdelederen er tæt på de ansatte i folkeskolen. Han skal ikke residere flere hundrede meter væk fra én af de mange matrikelskoler, og personalet skal hurtigt og let kunne få fat i ham. En leder bør have fingeren på pulsen. Et mere vigtigt argument er, at en leder skal være tæt på børn og forældre. De skal ikke køre rundt i Tølløse by for at finde frem til hans sekretariat. Vi kan læse, at børnetallet er faldende, derfor må der kunne findes lokaler på én af de seks matrikelskoler til hans sekretariat. Alene på St. Merløse Skole vil der være 3-4 klasselokaler a 62 kvadratmeter til rådighed, såfremt der opbygges et sundhedscenter midt i Tølløse.

Et tredje, måske lige så vigtigt argument er, at det administrative forslag ikke har været til behandling forinden i udvalget for børn og skole. Det kan undre, at det politiske udvalg og skolebestyrelsen ikke høres forinden. Målet og beslutningen må være, at områdeleder ikke får et selvstændigt sekretariat midt i Tølløse, men at det er på en skole eller i den centrale kommunale forvaltning for at leve op til det politiske mål om nærvær i ledelsen af folkeskolen.

Solvej Pedersen og Emrah Tuncer

KB-medlemmer (R) - Holbæk Kommune