Ny læreruddannelse i Nordvest- og Vestsjælland

Indsendt af Kathrine Olldag

Der et behov for en læreruddannelse i Vestsjælland/Nordvestsjælland, men mursten gør det ikke alene.

Lærermanglen i Nordvest- og Vestsjælland er større end i resten af Danmark. Det mærkes meget tydeligt i skolerne, hvor forældre og skoleledere er bekymrede for kvaliteten af børnenes undervisning, når 20-23% af lærerstaben ikke er uddannet til det, de laver. Kommunerne kan ikke rekruttere lærere nok og har svært ved at tiltrække nye lærere, som har uddannet sig langt væk.

Vi skal kunne uddanne os og arbejde, der hvor vi bor og lever vores liv. Derfor skal vi selvfølgelig have en læreruddannelse i Nordvestsjælland. Og for at få dét til at ske, skal Professionshøjskolen Absalon tilføres flere midler. I Radikale Venstre har vi en plan for at oprette hveranden nye studieplads uden for de store universitetsbyer og investere massivt i uddannelse, for vi tror på, at Danmarks fremtid afhænger af lige adgang til uddannelse.

Faldet af uddannede lærere hænger ikke kun sammen med lukningen af Holbæk seminarium, men også med flugten fra lærerværelset. Ifølge Danmarks Lærerforening vælger mange lærere folkeskolen fra på grund af dårlige arbejdsvilkår. Den melding skal kommunerne tage meget seriøst og skabe bedre arbejdsvilkår, så vi kan tiltrække flere af de læreruddannede tilbage til folkeskolen.

Det er nemmere sagt end gjort at løfte folkeskolen, fordi kommunerne er ekstremt pressede på budgetterne – særligt i yderkommunerne. I Radikale Venstre vil vi derfor hvert år sende en ekstra milliard til den klemte folkeskole, så vi sikrer, at alle har de bedste muligheder for fremtiden, uanset hvilken baggrund børnene kommer fra og hvilken kommune, de bor i. Det har været et ønske og en del af vores faste politik i mange år.

Man kan undre sig over, at lærermanglen i Vordingborg Kommune er på samme niveau som i Nordvestsjælland, på trods af at kommunen huser en læreruddannelse. Så mursten er ikke et quickfix. Der skal også være gode og klare praktikaftaler med skolerne i de nordvestsjællandske kommuner, der skal være fokus på lærernes arbejdsvilkår, så flugten fra lærerværelset stopper, og så skal folkeskolen have en massiv økonomisk indsprøjtning fra Christiansborg. Ellers knækker Danmark mens politikerne gambler med vores fælles fremtid.