Nyhedsbrev december 2016

Så fik Danmark en ny regering, da Anders Samuelsen (som jo i parentes bemærket engang har været vores folketingskandidat her i kredsen - hvem der nu kan forstå det …) valgte at klatre ned fra det høje træ og skifte standpunkt, fordi der var "en ny situation".

Det kan man mene meget om, men en effekt af regeringsdannelsen er nok, at chancen/risikoen for et folketingsvalg i nær fremtid er blevet mindre - og det betyder, at vi i den radikale vælgerforening nu i højere grad kan koncentrere os om byrådsvalget, der finder sted 21. november i det nye år - altså om mindre end et år.

Vi har jo allerede opstillet de 10 første kandidater, og flere er på vej. De valgte kandidater har allerede fundet sammen i et godt fællesskab, og arbejdet med et valgprogram er i fuld gang - med Kristian Brandrup som tovholder.

I spidsen for listen står Emrah Tuncer, der som bekendt også er vores folketingskandidat - og det har fået nogen udefra til at spørge, om han så satser på at komme i Folketinget frem for i Holbæk Byråd.

Derfor har vi i vælgerforeningen valgt at tone rent flag og betegne Emrah Tuncer som vores borgmesterkandidat. Vi går i den kommende valgkamp efter at få Emrah valgt som Holbæk Kommunes nye borgmester i spidsen for et samarbejde, der kan få bugt med den dårlige ledelse af kommunen, som i den seneste periode har givet sig udslag i gentagne besparelsesrunder - senest med et krav om over 200 mio. kr. i nedskæringer på budgettet for 2017. Der er brug for en ny stil og en ny linje, som kan bringe kommunen på rette kurs.

Emrah Tuncer har erklæret, at han - hvis han bliver valgt til ny borgmester - vil frasige sig folketingskandidaturet, og det vil i givet fald betyde, at vi altså i vælgerforeningen skal ud at finde en ny kandidat. Bliver han ikke borgmester, fortsætter han som folketingskandidat - og skulle han blive valgt, vil han på det tidspunkt træde ud af Holbæk Byråd, hvor han så vil blive erstattet af suppleanten.

Der bliver lejlighed til at møde Emrah og en række af de øvrige byrådskandidater ved vælgerforeningens nytårskur den 20. januar 2017. Her kommer i øvrigt også hans forgænger som folketingskandidat, Rasmus Helveg Petersen, der jo har fået et nyt job, som han ved denne lejlighed vil fortælle os lidt mere om.

Der er grund til forventning om et rigtigt godt radikalt nyt år, hvor vi har udsigt til mandatfremgang ved byrådsvalget og forhåbentlig også borgmesterposten, hvis tingene flasker sig … Og ved regionsrådsvalget er der udsigt til genvalg af Anne Møller Ronex, der for nylig har genvundet spidskandidatposten på den radikale liste - og måske kan trække endnu et radikalt medlem ind i regionsrådet i Region Sjælland.

God jul!

Gunner Nielsen formand, Holbæk Radikale Vælgerforening