Nyhedsbrev februar 2016

Karl Skytte-prisen er uddelt for 10. gang

Årets modtager blev byrådsmedlem Henrik Mosbæk

Ved den radikale nytårskur i Galleri Juel Verland Art på Kalundborgvej i Holbæk fredag den 22. januar 2016 fik det radikale byrådsmedlem Henrik Mosbæk hædersbevisningen Karl Skytte-prisen overdraget af sidste års modtager, byrådskollegaen Emrah Tuncer.

Dermed er en af hovedopgaverne for Henrik Mosbæk i den kommende sæson klar: Han skal nemlig finde ud af, hvem der ved næste nytårskur skal have æren - og den Karl Skytte-figur, der følger med som en slags vandrepokal …

Karl Skytte-prisen er en hædersbevisning, som uddeles en gang om året i Holbæk Radikale Vælgerforening til en radikal, som har gjort en særlig indsats i det forløbne år, eller som i øvrigt gennem en årrække har gjort en særlig indsats for de radikale.

Ved nytårskuren forleden var det faktisk 10. gang, prisen blev uddelt.

Prisen består - ud over æren - af en sparebøsse-figur, nemlig Karl Skytte som Årets Sparemand 1976. Årets Sparemand blev i årene 1974-1983 udgivet af Sparekassen Bikuben. Den er designet af Arne Finne og produceret hos Søholm - og oplaget for Karl Skytte-figuren var 1440 eksemplarer. En del af disse må formodes at være gået til i årenes løb.

Karl Skytte var Holbæk-kredsens folketingskandidat fra 1938, og han var valgt til Folketinget fra 1947 til 1978, hvor han blev afløst af Ole Vig Jensen, der i 1977 var blevet valgt som ny kandidat i Holbæk-kredsen. Karl Skytte var i perioden 1957-1964 landbrugsminister, og han var ledende figur i Det Radikale Venstre sammen med Hilmar Baunsgaard. Da Hilmar Baunsgaard i 1968 blev statsminister for RKV-regeringen, blev Karl Skytte formand for Folketinget. Det hverv beholdt han frem til 1978.

Karl Skytte-prisen blev første gang uddelt ved den radikale nytårskur på Elværket i 2007 af Ole Wass, der i nogle år var kredsformand, mens det var en selvstændig organisatorisk enhed, og som i 2007 tog initiativ til nytårskuren, som straks blev en tradition i den nye, fælles vælgerforening for de fem gamle kommuneforeninger. Han havde den gamle Karl Skytte-figur fra sin mors gemmer - og fik ideen til, at den kunne bruges til en særlig hædersbevisning blandt de lokale radikale.

Første modtager var RU-formanden Jeppe Nielsen. Traditionen blev, at modtageren skulle stå for udpegningen af næste års modtager, så Jeppe udpegede Ole Glahn, der på det tidspunkt netop havde tabt kampen om det radikale mandat i Sjællands Storkreds, som ny modtager i 2008. Ole Glahn fik ved valget i 2007 flest personlige stemmer, men mandatet gik til Simon Emil Ammitzbøll, der takket være en bedre spredning af stemmerne opnåede flere listestemmer. Næstflest personlige stemmer blandt de radikale kandidater i storkredsen fik i øvrigt Martin Lidegaard.

Elværket var hjemsted for nytårskuren og dermed overdragelsen af Karl Skytte-prisen frem til 2010, og efter et ophold i Hestestalden i Gl. Tølløse i 2011 fortsattes traditionen i Galleri Juel Verland Art på Kalundborgvej i Holbæk.

Et enkelt år måtte prisen uddeles på en generalforsamling, fordi nytårskuren blev aflyst.

Oversigt over modtagerne af Karl Skytte-prisen:

2007: Jeppe Nielsen, RU-formand
2008: Ole Glahn, tidl. folketingsmedlem
2009: Ulla Solvang, byrådsmedlem, tidl. amtsrådsmedlem og tidl. folketingsmedlem
2010: Gunner Nielsen, tidl. amtsformand m.m.
2011: Rasmus Helveg Petersen, folketingskandidat og senere folketingsmedlem og minister
2012: Knud Munksgaard, regionsrådsmedlem
2013: Ida Møller, formand for vælgerforeningen
2014: Bo Bremer, bestyrelsesmedlem, tidl. kommunalbestyrelsesmedlem i Hvalsø
2015: Emrah Tuncer, byrådsmedlem
2016: Henrik Mosbæk, byrådsmedlem

(Ovenstående er forfattet efter opfordring fra flere ved nytårskuren, der efterlyste en liste over tidligere modtagere. Oplysningerne er stykket sammen ud fra diverse avisudklip og erindringer også fra andre - så der kan være unøjagtigheder. Korrektioner modtages gerne - evt. rettelser bringes i næste nyhedsbrev).

Husk i den kommende tid:

Tirsdag den 1. marts kl. 19.30: Medlemsmøde om folketingskandidatsituationen

Lørdag den 5. marts kl. 9-16: Isefjordsstævne (tilmelding senest 25. februar)

Torsdag den 31. marts kl. 19.30: Medlemsmøde om diverse kommunalpolitiske emner, primært ny vision for Holbæk Kommune

Torsdag den 14. april kl. 19.30: Generalforsamling i vælgerforeningen

Møderne 1. og 31. marts samt 14. april holdes på kommunens administrationscenter i Kanalstræde på havnen i Holbæk. Isefjordsstævnet er på det gamle seminarium i Holbæk.