Nyhedsbrev oktober 2017

Morten Østergaard til Holbæk på mandag
På mandag den 23. oktober kommer Radikale Venstres politiske leder Morten Østergaard til Holbæk. Her besøger han blandt andet et opholdssted og Slotshavens Gymnasium.

Efterfølgende - fra klokken 15 til 16 - vil han sammen med Radikale Venstres borgmesterkandidat, Emrah Tuncer, Radikale Venstres spidskandidat til regionsvalget, Anne Møller Ronex, samt andre radikale byrådskandidater dele materiale og merchandise ud samt tale med borgerne. Uddelingen vil foregå på Ahlgade (cirka ud for nummer 51, ved Sparekassen Sjælland).

Så vil du snakke med Morten, Emrah, Anne og de øvrige radikale kandidater, så kig endelig forbi Ahlgade til kaffe, æbler og bolsjer.

Emrah Tuncer - den mest oplagte borgmesterkandidat

Af Gunner Nielsen, formand for Holbæk Radikale Vælgerforening

Valgkampen op til byrådsvalget i Holbæk den 21. november 2017 er på vej ind i den afgørende fase. Det ligger fast, at de 18 radikale kandidater allerede længe har været klar til dysten - og flere af dem har allerede været ”i ilden”.

Vi forventer i bestyrelsen for vælgerforeningen et godt resultat ved valget - og det vil sige mindst tre mandater - og så håber vi selvfølgelig, at de radikale dermed kommer i en central position, så vi ved konstitueringsforhandlingerne i det nye byråd kan få en afgørende rolle - ja, for at sige det ligeud, så går vi jo denne gang efter at få borgmesterposten til Emrah Tuncer.

Og det er ikke urealistisk, som kortene lige nu er lagt op. Den siddende borgmester, Søren Kjærsgaard fra Venstre, må formodes at få et valg, hvor der viser sig en negativ borgmestereffekt pga. kommunens dårlige økonomi og pga. dårlig ledelse af kommunen, hvortil kommer en eller anden form for effekt af, at mange vælgere er utilfredse med byggeriet af sportsbyen, som borgmesteren jo har stået i spidsen for. Den måske set udefra mest oplagte modkandidat til borgmesterposten, Socialdemokratiets spidskandidat Christina K. Hansen, har ikke vist sig at have gennemslagskraft over for sin egen gruppe - som jo er smuldret yderligere under hendes ledelse - og man skal i den forbindelse nok også lægge mærke til, at der ikke er andre partier, der har villet være i valgforbund med Socialdemokratiet - der dermed deler skæbne med det andet store parti, Venstre.

Vores borgmesterkandidat har undervejs i valgperioden været en samlende skikkelse for den såkaldte G11-gruppe af små partier i byrådet, og han har som udvalgsformand ligeledes været katalysator for et godt samarbejde på tværs af partierne.

Flere af de direkte implicerede i byrådsarbejdet lader dog også i fortrolige samtaler forstå, at det er tydeligt, at det er Emrah, der er den mest oplagte borgmesterkandidat.

Emrah har det drive, der skal til - og har en gennemslagskraft i de politiske forhandlinger. Senest blev det demonstreret, da han sammen med Sine Agerholm (LL) og Michael Suhr (K) spillede ud med et realistisk og afbalanceret budgetforslag, som efter et forhandlingsforløb efterhånden opnåede tilslutning fra alle øvrige partier undtagen Liberal Alliance. Sidste til at nikke ja til at være med var borgmesteren.

Selv om vi har et rigtig godt kandidathold til at kapre radikale stemmer til valget, bliver der her i sidste del af valgkampen fra radikal side også sat særlig fokus på, at vi har en oplagt kandidat til borgmesterposten.

Det kan du også - som medlem af den radikale vælgerforening - være med til, f.eks. i snakken med venner og arbejdskolleger.

Flere partier kalder deres spidskandidat for borgmesterkandidat - men for en del af dem er det ikke en betegnelse, der har nogen seriøsitet. Det har det for os - og for Emrah Tuncer.

I Holbæk Kommune - den gamle og den nye - har der i de fleste år siden 1970 været radikal borgmester. I den gamle kommune var der en periode på otte år, hvor Socialdemokratiets Bent Kristiansen overtog posten fra Arnold Sørensen, indtil Jørn Sørensen erobrede den tilbage til De Radikale. Nu er der igen gået otte år, hvor Venstres Søren Kjærsgaard har haft posten - så nu må det være tiden til, at posten leveres tilbage til Radikale Venstre. Vi har den bedste mand til posten - og han vil utvivlsomt være i stand til både at formidle et godt samarbejde i byrådet og at stå i spidsen for det genopretningsarbejde omkring den kommunale økonomi, der forestår - uanset hvem der bliver Søren Kjærsgaards afløser.

Udpegningen af Emrah Tuncer som ny borgmester i Holbæk vil selvfølgelig også betyde problemer for den radikale vælgerforening, fordi vores mandater dermed skal lægge ryg til mange beslutninger, der formentlig kan komme til at blive upopulære i befolkningen - selv om de er nødvendige i forbindelse med den økonomiske genopretning. Men effekten vil formentlig vise sig i god tid inden næste valg, så vi igen kan få medvind blandt vælgerne.

En anden ulempe ved at få Emrah som borgmester er, at vi så i vælgerforeningen bliver nødt til at se os om efter en anden kandidat til det folketingsvalg, der jo også så småt nærmer sig, selv om der for øjeblikket ser ud til at være en del stabilitet i det samarbejde, der ligger bag udpegningen af Lars Løkke til statsminister. Emrah har jo bebudet, at han trækker sig som folketingskandidat, hvis han får borgmesterposten. Men det er heldigvis et luksusproblem, som vi gerne i bestyrelsen tager på os at løse - så snart vi har fejret borgmester-valget …

Holbæk Radikale Vælgerforening

v. formand Gunner Nielsen, Ewalds Have 51, 4300 Holbæk, tlf. 60 35 43 68, gunner@post3.tele.dk